کروم پرسرعت در کنار فایرفاکس خلاق

دو شرکت گوگل و موزیلا قصد دارند از دو راه کاملا جداگانه، بازار مرورگرها را با محصولات متن‌باز خود به‌دست بگیرند.

طبق آخرین آمار منتشر شده از مرورگرهای اینترنتی، اینترنت‌اکسپلورر هنوز هم 60 درصد بازار مرورگرها را در اختیار دارد و هنوز هم با قدرت فراوان در صدر جدول پررقیب مرورگرها ایستاده است.

این در حالی است که فایرفاکس متن‌باز 23 درصد سهم بازار را در اختیار دارد و مرورگر تازه‌ کروم توانسته از سال گذشته تاکنون سهم خود را دو برابر کرده و به 5/7 درصد برساند.

تاکنون این دو رقیب متن‌باز IE توانسته‌اند بین کاربران تجاری طرفداران زیادی به‌دست آورند و به‌طور کاملا مشخص هدف خود را روی جلب رضایت و علاقه کاربران خود متمرکز کرده‌اند زیرا اعتقاد دارند پیروزی بر IE کهنه‌کار، تنها از این طریق ممکن است.

برای گوگل، نقطه جذابیت کروم سرعت آن تعریف شده و موزیلا از طرفی دیگر، نقطه قدرتش را انعطاف‌پذیری و کیفیت بالا می‌داند.

 

تمرکز روی سرعت

با نگاهی به تعداد دانلودهای گوگل کروم و نیز پیغام‌هایی که با مضمون سرعت بالا در سایت کروم گذاشته می‌شود، مانند "راه‌اندازی سریع"، "بارگذاری سریع" و "جست‌وجوی سریع" می‌توانیم به‌راحتی بفهمیم که سرعت در کروم مهم‌ترین عاملی است که نظر کاربران اینترنتی را به‌سمت این مرورگر متن‌باز جلب کرده است.

بدون اغراق می‌توان گفت که تمام سعی مهندسین گوگل در آزمایشگاه‌های کروم برپایه سرعت است و با تمرکز روی این عامل قصد دارند تا بازار مرورگرها را تسخیر کنند.

جالب است بدانید کروم از همان آغاز که به بازار آمد در قابلیت سرعت، تفاوت بسیار کمی را با رقبای قدرتمند خود داشت.

طبق تحقیقاتی که در سایت ComputerWorld انجام شده است، کروم 6 حدود 17 درصد نسبت به کروم 5 سریع‌تر خواهد بود.

طبق این آزمایش‌ها، کروم در حال حاضر از نظر سرعت اختلاف بسیار کمی با مرورگرهای سریعی چون opera و safari شرکت اپل دارد که این اختلاف در سرعت کمتر از 12هزارم ثانیه نسبت به مرورگرهای مذکور است.

موزیلا، از طرفی دیگر، برای نزدیک‌شدن و برابری با کروم 5، خود را به کارآیی جاوااسکریپت محدود کرده است.

فایرفاکس 4 که هنوز در مرحله آزمایشی بتا است، توانسته به 20 درصد از کارآیی کروم 5 برسد که آن‌را بیش از 20 درصد کندتر از کروم 6 می‌سازد.

یکی از کارشناسان سایت infoworld اعتقاد دارد زمانی که شما می‌خواهید یک مرورگر را برای کار با اینترنت انتخاب کنید باید نیازهای خود را درنظر بگیرید زیرا سرعت تنها معیار انتخاب یک مرورگر نیست و باید جنبه‌های دیگر آن‌را نیز بررسی کرد.

 

مرورگری با هدف بازدهی کاربر

موزیلا همیشه هدفی فراتر از سرعت را بین اهدافش دارد تا بتواند خلاقیت را به فایرفاکس متن‌باز هدیه کند.

استفاده و بهره‌وری راحت کاربر از این مرورگر، کلید اصلی موفقیت فایرفاکس است.

در آزمایشگاه‌های موزیلا، کارشناسان تنها به‌دنبال عواملی هستند تا راحتی را به کاربر خود داده و بازدهی آن‌ها ‌را بالا ببرند.

آن‌ها می‌خواهند با اضافه کردن راه‌ها و قابلیت‌های خلاقانه، کاربر خود را هیجان‌زده کنند.

فایرفاکس می‌خواهد بین همه کاربران اینترنتی از متخصصان گرفته تا کارمندان ساده و کارگران محبوبیت داشته باشد.

شما می‌توانید بازتاب این موفقیت چشمگیر فایرفاکس را در پیغام‌ کاربرانش روی سایت رسمی این مرورگر مشاهده کنید.

Tab Candy از شاهکارها و نوآوری‌های فایرفاکس است که با اضافه شدن آن به نسخه‌های جدید این مرورگر، کاربر می‌تواند Tabهای باز شده را در مرورگر به داخل پنجره آن انتقال دهد و آن‌ها را در گروه‌های مجزا طبقه‌بندی کند.

این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد، گروه‌های فراوانی را در اختیار داشته باشد و با نظم بیشتر و در گروه‌های بزرگ‌‌تر، صفحات را آسان‌تر باز کند. یکی از دلایل محبوبیت فایرفاکس همین قابلیت ساده آن بوده و خواهد بود.

جالب است بدانید که گوگل هم قصد دارد تا از این خلاقیت موزیلا سوء‌استفاده کرده و همین قابلیت را در کروم با نام Tab Sugar منتشر کند.

 

آینده دو مرورگر متن‌باز

اگر چه موزیلا و گوگل دو هدف جداگانه را برای به‌دست آوردن سهم بازار مرورگرها دنبال می‌کنند، هر دو سعی دارند براساس متن‌باز بودن و نیز هدف مشترک خود که مغلوب کردن IE است، سهم بیشتری را از این بازار پررقیب، نصیب خود کنند.

هانیه تندهوش

منبع: www.infoworld.com

 

/ 0 نظر / 12 بازدید