بینگ ببینید، پول بگیرید

نویسنده: سعید طباطبایی

مایکروسافت با آغاز یک برنامه جدید، برای جلب کاربران به استفاده از موتور جست‌‌وجوی بینگ به ابتکار دیگری دست زده است.

مایکروسافت در این برنامه به کاربرانی که از بینگ استفاده ‌‌کنند، جایزه می‌‌دهد اما به‌جای پول نقد از شکل مشابه کارت اعتباری استفاده‌کرده که در آن کاربران، اعتباری دریافت می‌‌کنند که می‌‌تواند قابل تبدیل به محصولات، کارت‌‌های هدیه و کمک‌‌های خیریه باشد.

این برنامه که "بینگ کردیت" نام دارد، کاربران را ملزم می‌‌کند نوار ابزاری را دانلود کنند که اعتبار آن‌ها را کنترل کرده و لینک‌‌هایی را برای جبران آن‌‌ ارائه کند؛ این نوار ابزار همچنین تعامل کاربران با موتورهای جست‌‌وجوی دیگر و شمار تبلیغاتی که کاربران روی آن‌‌ها کلیک کرده‌‌اند را بررسی خواهد کرد.

کسانی که 250 امتیاز به‌دست ‌‌آورند، می‌‌توانند ارزان‌‌ترین آیتم موجود در این برنامه را خریداری کنند اما آیتم‌‌های متنوعی مانند DVD، دوربین‌‌‌دیجیتالی و کیف دستی وجود دارد که کاربران می‌‌توانند از این طریق خریداری کنند.

این برنامه تنها در آمریکا موجود است و مایکروسافت آن‌را آزمایشی خوانده است و به‌نظر می‌‌رسد هرکسی که تمایل داشته باشد با پیوستن به این برنامه از آن استفاده کند.

واقعا این همه تلاش و هزینه برای جلب کاربران به سمت موتور جست‌وجوی بینگ چیست و چرا شرکتی که غول نرم‌افزاری به‌شمار می‌رود حاضر است برای استفاده کاربران از برنامه رایگانش این همه هزینه بپردازد؟

چه سود اقتصادی یا غیراقتصادی در پشت این ماجرا خوابیده است؟

مایکروسافت به اندازه کافی در میان کاربران اینترنت محبوبیت دارد که برای جلب کاربر بیشتر احتیاجی به پرداخت هزینه نباشد.

این شرکت با در دست داشتن بازار تقریبا انحصاری بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی به‌راحتی می‌تواند حیات کاری خود را تضمین کند ولی جنگ غول‌های جهان رایانه برای دردست‌گیری بازار موتورهای جست‌و‌جو در واقع برای چیست و چرا گوگل از همکاری یاهو با مایکروسافت به هراس افتاده و مایکروسافت حاضر است هزینه‌های هنگفتی برای جلب مشتریان بپردازد؟

با نگاهی دقیق‌تر متوجه می‌شویم، موتورهای جست‌جو در واقع قلب تپنده جهان اینترنت هستند؛ برای درک بهتر این موضوع، یک لحظه هم که شده اینترنتی بدون گوگل را تصور کنید.

تقریبا تمام کسانی که وارد اینترنت می‌شوند بی‌اختیار گوگل را باز کرده و پس از مشاهده صفحه اول گوگل به کار خود می‌پردازند.

گوگل بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی از مردمان جهان را در اختیار دارد؛ با تفکیک موقعیت جغرافیایی، مذهبی، قومی و ملیتی.

این اطلاعات و آمار، میلیاردها دلار برای دولت‌ها ارزش دارد.

این‌که بتوان فهمید مردم یک کشور به چه چیزی بیشتر علاقه دارند برنامه‌های فرهنگی آن کشور را رقم خواهد زد و در مورد مدیریت اتفاقات جهانی مانند 11 سپتامبر و حمله به غزه این گوگل و یاهو هستند که با راهنمایی‌های خود، اخبار دل‌خواه خود را در اختیار کاربران جهان قرار می‌دهند.

به‌راستی شاید این جمله بیراه نباشد که موتور جست‌جوی ملی برای ایران از نان شب هم واجب‌تر است.

/ 0 نظر / 17 بازدید